Fra
slusen i Brunsbüttel gik det ellers derudaf i Elben. Vi havde vinden lige i ryggen og 7-8 m/s, så det var en meget behagelig sejlads her. Alle var i top humør,vi kunne komme hurtigt derudaf (7-8 knob uden problemer), og det var for sejl ikke mindst. Mogens var i så godt humør, at han synes vi skulle have fællessang, så jeg blev opfordret til lidt fløjtespil. Jeg har tre sangbøger, så vi tog lidt svenske viser:
Denne sejlads var også den første sejlads, hvor Mai skulle prøve at styre for sejl, så det var jo også spændende! Måske en lidt hård start for Mai at styre en 37 fods sejlbåd dirigeret af Martin, mens der var fløjtespil og fællessang i baggrunden, men det klarede Mai super godt:
Vi formåede også at få lavet noget god aftensmad. Mogens lavede hel kylling i trykkoger – 20 minutter og bum, så er der den lækreste kylling, du kan forestille dig! Og så er det gas-besparende! Jeg lavede lidt ovnkartofler til samt salat, og det var faktisk muligt at spise med kniv og gaffel den aften. Det skal nydes, når det er muligt:) De andre dage blev det krebinetter med flødekartofler (med ske i dyb tallerken) og chili con carne (ligeledes med ske i dyb tallerken) 🙂 Bemærk: ingen dåsemad endnu – vil dog gerne tilføje, at det tager lidt længere tid at lave mad i en båd der gynger/krænger, men det kan lykkes!
Der er meget lavvandet ved Elbens udmunding, så her kom vi til at støde på grund, men vi formoder at det blot var sandbund, da det kun var et lille “dunk”.
Mai og jeg er på “oplæring” i sejlerverdenens store hav af begreber og teknikker, så her er vi ved at kigge på tidevandstabeller på søkortet og finde ud af hvordan vi skal lægge ruten på kortplotteren. De tre øvrige erfarne besætningsmedlemmer (Iris, Mogens og Martin) er rigtig gode til at lære fra sig !
Martin og jeg havde lagt en vagtplan for hvornår man er på vagt, og hvornår man har pause. På nedenstående billede kan I se vagtplanen til højre: vi kører i fire-timers vagter om dagen, og tre-timers vagter om natten. Til venstre kan I se kalender, så vi kan følge lidt med i hvornår det påske, jul og fødselsdage hjemme i Danmark:
Det fungerede faktisk ret godt med vagtskifte, men vi synes alle at det er lidt udfordrende kun at sove så få timer og så forskudt, men efter det første døgn gik det allerede bedre. Det tager også ca. 10-15 min at få uldtøj, langt undertøj, fleece, sejlertøj, hue, vanter og sko samt redningsvest og sikkerhedsline af og på, når båden krænger så meget, så den reelle sovetid om natten er nok kun 2,5 time. Derudover bruger man meget energi bare på at holde balancen i båden, og bevæge sig rundt. At foretage et visit på vores WC kan også tendere til et projekt i sig selv: at få åbnet døren til toilettet og komme ind på toilettet kræver mange kræfter, hvis båden krænger så du skal “hive” døren op, samt at holde sig fast på “kummen”, især hvis det vagthavende par synes de skal lave en vending samtidig 🙂 Efter to dage fandt vi en rytme med at bevæge os rundt i båden, lave mad mv.
Omkring Rotterdam havde Iris og jeg nattevagten. På søkortet havde vi læst at vi skulle kalde op på kanal 3 på VHF-radioen for at blive dirigeret igennem, da der er rigtig meget traffik her. Vi blev navigeret udenom de kæmpe skuder (bl.a. Mette Mærsk på 400 meter(!)) Adrenalinen blev lidt forøget i disse nattetimer, og vi foretrak motorsejlads igennem her.
Planen var at vi ville fortsætte til Calais i Frankrig, men vi kunne se at det ville trække op til uvejr (storm) om tirsdagen d. 15/9 og derfor valgte vi at gå i land i Zeebrugge (Belgien) for en dags tid. Besætningen var generelt glad for denne beslutning: efter vi var kommet i land, gik der ikke mange minutter før de første havde fundet ud af hvor badet var, og straks blev håndklædet pakket og Mogens var afsted til den varme bruser! Vi andre fulgte trop efterfølgende.
Herunder kan I se vores sejlrute fra Holland af (fra marinetraffic.com)
Hej i gæve sejlere.
Tusind tak for de spændende beretninger. Skønt vi kan følge lidt med i livet ombord. Godt gået. Bliv endelig ved med det 🙂
God ide at give jer tid til at se dejlige Brügge.
Ønsker jer god sejlads gennem den engelske kanal.
Lars og Elise kommer i morgen, hvor vi spiser resten af oksemørbraden.
Kærlige hilsener Bente