I
dag er det mandag, og på lørdag kl. 11.00 sejler vi afsted fra Hundige havn. Nedtællingen er for alvor igang.
Efter 2,5 uges gæsteophold på Humlebæk Bådeværft her i august måned gik turen sydpå til Køge bugt i onsdags sammen med vores to gaster, Iris og Mogens samt min far, Lars. Det var kryds ned igennem Øresund, men det lykkedes at sejle fra Humlebæk til Hundige havn på ca. 9 timer, så det var jo ikke så tosset. Når vi “for alvor” begynder at sejle, kan I også følge med os på marinetraffic.com (se evt. link ude i højre side).
Billedet nedenfor at faktisk fra den sejlads, hvor Martin og jeg alene sejlede Aura op til Humlebæk i starten af august. Det var også en kanon sejlads, hvor jeg styrede selv i en halv time og skipper kunne tage en “morfar” under sprayhooden. Synes lige I skulle have det billede med:
På næste billede ses Martin igang med at polere skruen, nu vi alligevel havde Aura på land i Humlebæk.
Mens skaden blev lavet på Aura, var vi nødt til at dække forkahytten af med plastik, da det ville blive rigtig støvet. Det betød også, at alle vores ting, sengegrej mv. skulle flyttes ud i salonen. Når vi har båden på land, kan vi heller ikke bruge vandtanken på båden og havde derfor 15 liters vandtank vi skulle fylde nede fra toilettet på havnen, og så en murerbalje til spildevandet, ellers ville det jo falde i hovedet på værftsarbejderne, hvilket de nok ikke ville være så tilfredse med. Nedenfor ses et billede hvor forkahytten netop er blevet tømt (I kan se plastikafskærmningen midt-bagerst i billedet)
Sikken dejlig, overskuelig båd hva´? Ikke rigtig, så vi måtte prøve at “omorganisere” os for den korte stund, hvor vi så havde 8 m2 båd i stedet for 10 m2.
De sidste forberedelser er godt igang. Jeg har lavet en kort opsummering af, hvordan nogle af forberedelser til en langturssejlads kan “gøres op” i facts:
– 12 kg kød er henkogt i Tereses nyindkøbte trykkoger (heriblandt kylling, svinekød og hakket oksekød).
– 10 kg hakket oksekød er tørret i ovn foruden flere kg grøntsager af vores gast Iris
– 1000 m (altså 1 km) sytråd har Martins mor brugt at til sy vores læsejl/windbreakers (små sejl som sidder på søgelænderet til at skærme for vinden)
– 40 timer á 60 min har Martin og Tereses far i alt brugt på at fjerne en gammel vandtank i bagbord side (se billede)
– 26 instrumenter/væsker/præparater består vores “nødtandlægesæt” af
– 12 cifre udgør vores telefonnummer til satelittelefonen.
– 3 gange har Martin vasket vores motorrum og agterkahyt ren for dieselolie, da der ved hver påfyldning løb dieselolie over 🙂 nogle skruer er blevet strammet på motoren nu, så det ikke burde ske igen! (i øvrigt skal jeg nok love at blive bedre til fagtermerne indenfor motor, el, vvs mv. i løbet af det næste år:))
– 4 forskellige slags søde sager har jeg pakket i vores panic-bag, hvis vi skulle være nødsaget til at gå fra borde og over i redningsflåden.
– 1 gang har vi glemt at fortøjre gummibåden ordentligt, så den var drevet over på den anden side af molen… ups.
– 0 gange har vi prøvet at være langturssejlere! Men vi glæder os rigtig meget 🙂 Og vi har også sommerfugle i maven her i dagene op til.
I går var en rigtig god dag, da vi foruden et kort gastemøde øvede mand-over-bord-øvelser med Iris og Mogens (de to gaster som sejler med fra Hundige på lørdag). Først øvede vi med en fender, men pludselige hoppede Iris i havet, og så måtte vi fire andre prøve at få hende op (se billeddokumentation herunder).
Iris lod som om at hun var bevidstløs, så det var rigtig svært at få hende op, men det var sørme god træning! Vi prøvede forskellige tiltag med vores badestige, som kan flyttes rundt, brugte bommen til at holde hende fast og så få hende hevet op. Det er faktisk lidt sværere end man tror, så alle fik meget ud af træningen.
Af andre væsentligt ting kan jeg fortælle at Martin udover vindmølle og redningsflåde har fået “installeret” mit klaver bag det ene ryglæn i styrbord side i salonen. Det glæder jeg meget til at spille på undervejs, og det kører kun på batterier, så det “slider” ikke på solceller og vindmølle:) (Lyset på billedet er lidt skarpt, men klaveret hænger der!)
Det var lidt for denne gang!
Hvor er det spændende..
jeg glæder mig til at være i Hundige Havn på lørdag
Kærligst
Faster Lene
Dejligt, at I er kommet videre. Vi fölger jer spändt paa Marine Traffic. Kärlig hilsen til jer alle 4 og god rejse.